Persbericht 7 maart - Start veiling MC Slotervaart

11 maart 2019

Grote online veiling inventaris MC Slotervaart van start
Complete operatiekamers te koop in Amsterdam

De volledige inventaris van het MC Slotervaart is via een online veiling vanaf vandaag (7 maart) te koop. In een periode van drie maanden gaat stapsgewijs de gehele inventaris van het failliete ziekenhuis in Amsterdam onder de hamer. De medische apparatuur van de afdeling radiologie wordt als eerste aangeboden, gevolgd door de operatiekamers, poliklinieken, de intensive care en de verpleegafdelingen. Voor de veiling is Troostwijk Veilingen ingeschakeld.

State of the art
De curatoren Marc van Zanten en Marlous de Groot verwachten veel interesse voor de veiling. “De apparatuur uit MC Slotervaart wordt nu een paar maanden niet gebruikt, maar was tot het moment van sluiting van het ziekenhuis nog volop dagelijks in gebruik door de medewerkers. Zij maakten bijvoorbeeld gebruik van zeven operatiekamers in het ziekenhuis, drie daarvan waren nog maar net verbouwd tot state of the art OK’s”, aldus Van Zanten. “Het gebeurt niet vaak dat een volledig ingerichte operatiekamer van enkele maanden oud op de markt komt. In MC Slotervaart is dat nu het geval. Tamelijk uniek, merken wij inmiddels uit de markt. Wij hopen vanzelfsprekend op de beste opbrengst, maar we wensen ook dat de goederen die nu te koop komen elders in de wereld een nuttig productief tweede leven krijgen.”

Interesse uit binnen- en buitenland
“We hebben ervoor gekozen om de inventaris van het ziekenhuis in aparte segmenten te verdelen zoals radiologie, de operatiekamers, verpleegafdelingen, de poliklinieken en de facilitaire dienst”, aldus veilingmeester Teun van Leeuwen van Troostwijk. “Per segment worden potentiële kopers actief door ons benaderd, waar ter wereld ze zich ook bevinden. Door vraag en aanbod op deze wijze af te stemmen, maakt alle apparatuur kans opnieuw te worden ingezet en genereren we bovendien een reële, marktconforme opbrengst.”

Inmiddels hebben zich partijen uit binnen- en buitenland gemeld voor de apparatuur uit het ziekenhuis. Zij zullen moeten wachten tot het moment dat de veilingen sluiten om te weten of hun bod het hoogste blijkt te zijn. De veiling voor de apparatuur van de afdeling radiologie staat vanaf 7 maart online en sluit op 26 maart. In de tussentijd is er voor serieus geïnteresseerden de mogelijkheid om op afspraak te komen kijken. De radiologische apparatuur bestaat uit onder meer MRI-scanners, röntgenapparatuur, een mammograaf en mobiele echografiesystemen.

Operatiekamers te koop
De onlineveiling voor de operatiekamers start op 20 maart en sluit 2 april. Complete operatietafels en stoelen komen te koop, net zoals onder meer operatietorens, chirurgische gereedschappen, neurologische microscopen, operatieverlichting, defibrillatoren en bedden. De polikliniek gaat vanaf 3 april onder de hamer en sluit 17 april. Daarna volgen de verpleegafdelingen en de kantoren vanaf medio april. Medio mei is er nog een laatste veiling met alle inventaris van de facilitaire afdeling van het ziekenhuis. De curatoren verwachten dat in de loop van juni 2019 het gehele ziekenhuis leeg is.

Over MC Slotervaart
MC Slotervaart is op 25 oktober 2018 failliet verklaard. Het faillissement betekent dat het ziekenhuis vanaf die dag in versneld tempo is afgebouwd. De klinische patienten zijn overgeplaatst naar andere ziekenhuizen in de omgeving. Ook de poliklinische patiënten zijn overgedragen aan andere zorginstellingen. Het ziekenhuis had verpleegafdelingen met in totaal 120 klinische bedden en beschikte over 28 poliklinieken. Er werden jaarlijks 55.000 patiënten gezien. Bij MC Slotervaart werkten tot aan het faillissement ruim 1.200 medewerkers.

Over Troostwijk Veilingen
Troostwijk Veilingen taxeert en adviseert en is Europa’s grootste business to business veilinghuis met wereldwijd bereik. Het bedrijf heeft vestigingen in bijna alle Europese landen. De curatoren hebben Troostwijk Veilingen de opdracht verstrekt om de gehele inventaris van MC Slotervaart via een online veiling te verkopen.

De online veiling is te bezoeken via

#Einde persbericht