Persbericht - MC Slotervaart draagt patiëntenzorg gecontroleerd over

25 oktober 2018

- PERSBERICHT -

MC Slotervaart draagt patiëntenzorg gecontroleerd over
Geen nieuwe patiënten meer in MC Slotervaart

MC Slotervaart heeft vandaag besloten om geen nieuwe patiënten meer op te nemen. Dit besluit is genomen nadat dinsdag uitstel van betaling is gevraagd. De operatiekamers en intensive care blijven alleen operationeel voor patiënten die op dit moment in het ziekenhuis liggen. Inmiddels is met Zilveren Kruis en de overige betrokken zorgverzekeraars overeengekomen dat er geld beschikbaar is voor de zorg van de patiënten die op dit moment in het ziekenhuis zijn.

De dag na de aankondiging dat er uitstel van betaling is gevraagd, hebben alle medewerkers van MC Slotervaart woensdag hun werk weer opgepakt. “De zorg voor de patiënten staat bij ons allemaal voorop”, aldus bestuursvoorzitter Mariska Tichem. “Ik ben trots dat onze mensen er zijn voor onze patiënten, ook en juist in deze moeilijke periode.”

MC Slotervaart waarborgt de goede zorg voor de patiënten die nu in behandeling in het ziekenhuis zijn. De inmiddels aangestelde bewindvoerders Marc van Zanten en Marlous de Groot zijn samen met het bestuur van het ziekenhuis in overleg getreden met de zorgverzekeraars. Het bestuur en de bewindvoerders hebben vandaag overeenstemming bereikt met de zorgverzekeraars onder leiding van Zilveren Kruis dat er geld beschikbaar wordt gesteld voor de voorzetting van de huidige zorg. Daardoor is het voor het ziekenhuis mogelijk om de zorg vanaf het moment van uitstel van betaling tijdelijk voort te zetten. Doordat het nieuws over het uitstel van betaling veel onzekerheid met zich meebrengt, heeft het ziekenhuis een aantal besluiten moeten nemen.

• MC Slotervaart neemt geen nieuwe patiënten aan. Doorverwijzingen vanuit huisartsen of andere medische instellingen worden niet aangenomen.
  • De operatiekamers blijven open voor spoedgevallen van patiënten die op dit moment in het ziekenhuis liggen.
  • De intensive care afdeling is open voor noodopnames van patiënten die momenteel in het ziekenhuis aanwezig zijn.
  • Vanaf dinsdag is de Spoedeisende Hulp gesloten.

MC Slotervaart werkt op bovenstaande afdelingen met veel uitzendkrachten. Door de actuele situatie zijn deze medewerkers veelal niet meer beschikbaar. Het personeelstekort dat hierdoor ontstaat, is van dien aard dat het onverantwoord is om deze afdelingen voor nieuwe patiënten open te houden.

Voor zover bestaande patiënten geen bericht hebben ontvangen, blijven de bestaande afspraken staan. Het ziekenhuis heeft goed in beeld welke patiënten dit zijn. Duidelijkheid over de situatie van de komende periode wordt nog deze week verwacht. Het bestuur en de bewindvoerders geven de medewerkers van MC Slotervaart donderdag een toelichting en een update van de actuele situatie.